تنها راه توسعه استان اصفهان، اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان است؛ زمینه‌های تحقق شعار سال را در استان ایجاد می‌کنیم

1 ماه پیش

به گزارش اعتبار پرس به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، نشست فعالان اقتصادی استان با محوریت تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» با حضور استاندار اصفهان، معاونین استانداری، مدیران کل مرتبط و جمعی از فعالان اقتصادی استان، برگزار شد.
دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در این نشست، با تأکید بر فراهم کردن زمینه‌های تحقق شعار سال، اظهار کرد: جز اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد گردشگری آینده دیگری برای استان اصفهان متصور نیستیم.
در این راستا تلاش می‌کنیم زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا با برنامه مشخص جهت تحقق شعار سال اقدام کنیم.
استاندار اصفهان با تأکید بر حضور و مشارکت مردم جهت تحقق جهش اقتصادی، اظهار کرد: در جامعه ما سرمایه و استعدادهای بسیاری وجود دارد که فعال نیستند.
دکتر مرتضوی گفت: سرمایه‌ها بایستی در خدمت تولید قرار بگیرند تا کمیت و تنوع بیشتری در حوزه تولید داشته باشیم.
جهت تحقق شعار سال همانند دو سال گذشته قرارگاهی را با حضور صاحبنظران و متخصصان حوزه اقتصاد و تولید برگزار کردیم و این جلسات مستمراً تا پایان سال ادامه خواهد داشت تا زمینه‌های مشارکت مردم در حوزه تولید و اقتصاد را فراهم کنیم.
وی با اشاره به تدوین نقشه راه استان در حوزه مشارکت مردم در جهش تولید، گفت: زمانی که نقشه راه استان ترسیم شود می‌توانیم ظرفیت‌های ملی را نیز مطالبه و استعدادهای استان را فعال کنیم.
در جلسات با صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان حوزه اقتصادی استان شرایط واقعی و حقیقی تولید و بازار فروش مطرح می‌شود که در اعمال نظرهای استان مد نظر قرار خواهد گرفت.
نباید به اعتماد عمومی آسیبی وارد شود از این رو فعال کردن ظرفیت‌های جدید و نگاه کارشناسانه به حوزه اقتصاد راهگشا خواهد بود.
تولید بدون کارخانه، تولید در خانه و برندسازی از ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند، این ظرفیت‌ها معطل مانده‌اند در صورتی که می‌توان با سرمایه‌گذاری اندک، ظرفیت‌های جدیدی در حوزه تولید ایجاد کرد.
پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران بر ریل تکمیل
دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، در دیدار با نمایندگان مجموعه‌های دانشجویی استان، در خصوص پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران گفت: این پروژه بعنوان یک طرح راهبردی که می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به انتقال تکنولوژی نیز خواهد شد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
این پروژه در فعالیت‌های ملی و بین‌المللی استان در امور مختلف نیز اثرگذار است.
استاندار اصفهان ضمن اشاره به تأکیدات ریاست جمهوری بر اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران خاطرنشان کرد: در صورتی که با مشکل منابع مالی در ادامه مسیر مواجه نشویم می‌توانیم این طرح را تا کمتر از سه سال آینده به بهره‌برداری برسانیم.
آزادسازی و طراحی این پروژه انجام شده است و سایر امور نیز با جدیت پیش می‌رود.
وی در خصوص تمرکز فعالیت‌های صنعتی در استان اصفهان، عنوان کرد: در سالهای اخیر تلاش شده توسعه استان به سمت صنایع هایتک (فناوری پیشرفته) و اقتصاد گردشگری معطوف شود.
رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در ادوار مختلف در همین راستا است و همین رویکرد باعث شده تا در برابر بسیاری از طرح‌های توسعه محور صنایع استان ایستادگی کنیم.
او در خصوص حمایت از صنایع دستی اصفهان، گفت: در این راستا کارگروهی در استان فعال و محور گردشگری و صنایع دستی از رویکردهای توسعه محور استان است.
سال ۱۴۰۱ میزبان بیش از ۱۰۰ هیأت خارجی و سال گذشته میزبان ۹۰ هیأت خارجی بودیم که یکی از سرفصل‌های مذاکره با این هیأت‌ها گسترش روابط بر مبنای صنایع دستی است.
دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در کشورهای مقصد، از جمله سرفصل‌های استان است.
صنایع دستی به پیشینه‌های هویتی ما گره خورده است و ضروری می‌دانیم سایر کشورها را به سمت این پیشینه‌های عمیق و ریشه‌دار سوق دهیم.
تأمین آب از منابع جنوب استان با تعریف آبگیر و مسیر
در سه مقطع فعال و در حال اجرا است
دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، در دیدار با نمایندگان مجموعه‌های دانشجویی استان، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: امیدواریم خداوند متعال همه عبادات خالصانه در این ماه مبارک را مورد پذیرش قرار دهد و همه ما بتوانیم بهره کافی را از این ایام مغفرت ببریم.
در روزهای گذشته مردم اصفهان حماسه‌ای بی‌نظیر در آیین تشییع شهید والامقام سرلشکر زاهدی آفریدند که چشم همگان را به این آیین باشکوه خیره کرد.استاندار اصفهان گفت: اصفهان در بزرگداشت فرزند برومند خود سرلشکر زاهدی تمام قد ایستاد و بار دیگر فرهنگ ایثار و شهادت در استان اصفهان جاری و ساری شد.دکتر مرتضوی در خصوص حمایت از فعالیت‌های دانشجویی، گفت: این موضوع مختص این دوره نیست و منابع و اعتبارات دانشگاه‌ها اندک است که باتوجه به رشد و بالندگی در امور دانشجویی شامل اردوهای فرهنگی و علمی می‌طلبد تا نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود البته دانشجویان با جدیت و خلاقیت می‌توانند با حداقل بودجه و اعتبار امور فرهنگی و علمی را اجرا کنند.
حضور فعال دانشجویان در امور فرهنگی، علمی، هنری و اجتماعی از رشد کاریکاتوری آنان جلوگیری می‌کند و تجربیات دانشجویان در امور فرهنگی و علمی می‌تواند به بالندگی همه جانبه آنها کمک کند‌.
استاندار اصفهان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد تغییرات حوضه آبریز زاینده‌رود، گفت: به دلیل مدیریت نامناسب بر حوضه آبریز، افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی عام مردم با مشکلاتی در حوضه آبریز زاینده‌رود مواجه هستیم تا جایی که مقرر بوده تا منابعی بر این حوضه افزوده و منابع دیگری به سایر امور تخصیص داده شود اما این تراز رعایت نشده است.
وی اظهار کرد: حیات و آب شرب بیش از پنج میلیون نفر در استان اصفهان منوط به حوضه آبریز است.
استاندار اصفهان گفت: در ابتدای هر سال جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین می‌شود، از ابتدای دولت سیزدهم تلاش کردیم به مسائل اختلافی این موضوع نپردازیم و به دور از جوسازی‌ها، نگاه وسیع و جامعی داشته باشیم.
دکتر مرتضوی متذکر شد: از ابتدای دولت سیزدهم قرارگاه آب استان تشکیل شد و پیشنهادات صاحبنظران و متخصصان در این حوزه اخذ شد تا به یک بسته پنج محوره با ۲۶ برنامه دست یابیم.
یکی از برنامه‌ها این بود که به حوضه آبریز ظرفیت جدید اضافه کنیم، در این راستا تأمین آب استان از دریای عمان بعنوان یک برنامه دنبال شد.
برخی از متخصصان به ما هشدار می‌دادند که انجام این پروژه ۱۱ سال به طول خواهد انجامید اما در یک الی دو سال اخیر نیمی از این پروژه پیش رفته‌ایم و در مقطع دوم پروژه مشغول به کار هستیم.
دکتر مرتضوی ضمن اشاره به سایر پروژه‌های تأمین آب استان اصفهان، بیان کرد: تأمین آب از منابع جنوب استان یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت استان است که با تعریف آبگیر و مسیر در استان اصفهان، این پروژه در سه مقطع فعال و در حال اجرا است.
البته در این راستا همه ما وظایفی داریم که بایستی به آن متعهد باشیم و اگر همراهی همگانی نباشد نمی‌توانیم درحوضه تعادل ایجاد کنیم.
استاندار اصفهان: شهید سرلشکر زاهدی یک بسیجی
تمام عیار بود؛هدف دشمنان از این ترورها، ایجاد یأس
در میان مردم است
دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، در جلسه ستاد بزرگداشت مراسم تشییع سرلشکر والامقام شهید زاهدی، ضمن تسلیت شهادت سردار مجاهد و شهید قدس «سرلشکر پاسدار محمدرضا زاهدی» اظهار کرد: در رابطه با تبیین شخصیت شهید والامقام زاهدی نکات بسیاری گفته شده است اما تلقی ما از این شهید والا، یک بسیجی تمام عیار است.
شهیدی که پای‌مردی و ایستادگی‌اش در طول ۴۵ سال اخیر بر مبنای اسلام و انقلاب امتداد داشت و همواره تلاش کرد تا در گمنامی اصول انقلاب اسلامی را که از زبان امامین انقلاب جاری شده است مورد توجه و عمل قرار دهد.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار روحیه مؤمنانه و انقلابی خود را همواره حفظ کرد و ویژگی ساده‌زیستی و تبعیت از ولایت فقیه ایشان در میان رزمندگان زبانزد است.
دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار سالها مایه دلگرمی و اطمینان خاطر کشور در سوریه و لبنان بود و اتفاقاتی که در جبهه مقاومت این روزها رقم می‌خورد به فرماندهی سرلشکر زاهدی بوده و پیروزی‌های جبهه مقاومت مرهون تلاش‌های شهیدان بزرگوار این عرصه از جمله شهید زاهدی، شهید حجازی و شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است.
با شکستن شیشه عطر هر کدام از شهدا رایحه فعالیت و جانفشانی این بزرگواران در فضای ایران اسلامی منتشر می‌شود.
در سوگ نبود ایشان، جستجوی ۴۵ ساله شهید زاهدی در پی شهادت تنها رویکردی است که می‌توانیم با در نظر گرفتن آن خود را التیام ببخشیم.
وی یکی از ویژگی‌های شهید سرلشکر زاهدی را کسب رضایت خداوند متعال در همه امور دانست و گفت: این شهید والامقام توسط سفاک‌ترین و شقی‌ترین افراد دنیا به شهادت رسید.
دشمن با شهادت فرماندهان ما در تلاش است تا یأس و ناامیدی را در جبهه مقاومت و مردم ما شعله‌ور کند و حضور حماسی مردم در تشییع این شهید والامقام در مقابل این نگاه است.
با تشییع و استقبال باشکوه از این شهید سرافراز آبروی کشور را در حمایت از جبهه مقاومت حفظ و به همگان نشان خواهیم داد.
استاندار اصفهان بر فعالیت رسانه‌ای ویژه در مراسم تشییع شهید زاهدی تأکید کرد و گفت: صداوسیمای مرکز اصفهان نیز از همین ساعات در راستای برگزاری مراسم تشییع شهید زاهدی اطلاع رسانی و مستند سازی کند تا حضور حماسی مردم در این آیین را به جهانیان نشان دهیم.
دکتر مرتضوی ادامه داد: حضور حماسی مردم در مراسم تشییع شهید والامقام زاهدی قطعاً همه توجهات را به سوی فرهنگ ایثار و شهادت جلب خواهد کرد،راهپیمایی روز قدس نیز بایستی متفاوت‌تر از گذشته برگزار شود تا تجلی حضور و انسجام مردم در حمایت از جبهه مقاومت به جهانیان و دشمنان ایران اسلامی مخابره شود.
شهید زاهدی همواره پشتیبان ولایت بودند
برادر شهید والامقام سرلشکر زاهدی نیز در این نشست ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته، گفت: طبق وصیت شهید والامقام زاهدی، گلستان شهدای اصفهان برای دفن پیکر پاک شهید انتخاب شده است از این رو از مردم شریف رهنان که در روزهای گذشته همراه خانواده بودند قدردانی می‌کنیم،شهید زاهدی همواره پشتیبان ولایت، بسیار مظلوم و البته بسیار شجاع بودند و ما حس می‌کنیم که گوهری را از دست داده‌ایم.
امیدوارم با برگزاری مراسمی شایسته بتوانیم یاد و روحیه انقلابی شهید والامقام را زنده نگهداریم.
حضور استاندار اصفهان در منزل شهید والامقام
سردار زاهدی؛ اصفهان میزبان شایسته‌ای برای استقبال
و تشییع پیکر پاک شهید زاهدی خواهد بود
استاندار اصفهان به همراه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، در دیدار با خانواده شهید والامقام سردار زاهدی سخنان خود را با قرائت آیه شریفه «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» آغاز کرد و ضمن تسلیت به خانواده این سردار شهید و مردم اصفهان، گفت: شهید والامقام زاهدی یکی از مصادیق این آیه شریفه بودند.
این شهید سرافراز در طول عمر بابرکت خود که سراسر افتخار و مجاهدت است مسیری را طی کردند که گویا سالها در انتظار شهادت و ملحق شدن به دوستان و همرزمان شهیدشان بودند.
استاندار اصفهان با اشاره به سالها پایداری و ایستادگی این شهید والامقام بر مسیر و باور خود، اظهار کرد: اگر این مقام و فیض شهادت نبود چه چیزی می‌توانست پاسخگوی رشادت‌ها و دلیری‌های شهید زاهدی قرار بگیرد.
دکتر مرتضوی افزود: از این بابت به این شهید سرافراز و خانواده ایشان تبریک می‌گوییم و امیدواریم مسیر شهید والامقام زاهدی توسط فرماندهان جبهه مقاومت با قوت بیشتر به واسطه خون شهیدان استمرار یابد.
همه ما در استان اصفهان سعی خواهیم کرد با برنامه‌ریزی جامع و کامل میزبانی شایسته‌ای را از این شهید والامقام داشته باشیم و بتوانیم در حد و انتظار مردم شهید پرور اصفهان برگ زرین دیگری را به صفحات تاریخ اصفهان اضافه کنیم و جلوه‌ای از پایداری و انسجام مردم را در رابطه با مسائل قدس شریف به دنیا مخابره کنیم.
استاندار اصفهان ضمن اشاره به شهادت سردار زاهدی در روز شهادت امیرالمومنین (ع) و ماه مبارک رمضان گفت: این شهید بزرگوار در دورانی به شهادت رسیدند که غزه، مظلوم تر از همیشه در مقابل همه جنایتکاران تاریخ در مقابل دیدگان سایرین شرحه شرحه می‌شود.
جا دارد از ظرفیتی که امروز بواسطه خون این شهید در جامعه ما جاری و ساری می‌شود بتوانیم شرایط متفاوتی را در ادامه مسیر برای جبهه مقاومت باز کنیم.
گفتنی است سردار «محمدرضا زاهدی» از پیشکسوتان و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در حمله عصر دوشنبه ۱۳ فروردین ماه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به همراه شش تن از دیگر همرزمان خود به فیض شهادت نایل آمدند.

0
نویسنده مطلب ادمین