راه‌آهن بصره- شلمچه باید هر چه زودتر تکمیل شود

1 ماه پیش

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه تاکید کرد.
«رزاق محبیس عجیبی السعداوی»؛ وزیر حمل‌ونقل عراق در راس هیئتی از جمله مدیرعامل شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر این کشور با «مهرداد بذرپاش»، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان حوزه حمل‌ونقل در محل وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه تاکید کرد و افزود: این کلان‌پروژه شامل چند بخش از جمله عملیات مین‌روبی، عملیات احداث پل و احداث مسیر ریلی می‌شود که البته بخش اصلی این پروژه یعنی آغاز ساخت راه‌آهن شلمچه- بصره شهریورماه سال گذشته در نقطه صفر مرزی آغاز شده است.
شایان ذکر است، خطوط ریلی در ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل است و در صورت اتصال بین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.
توافق بر راه‌اندازی سرویس مسافری بین ایران و عراق
همچنین «مهرداد بذرپاش» در حاشیه دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق در جمع خبرنگاران، موضوعات مطرح شده در این جلسه را تشریح کرد و گفت: از اربعین گذشته تاکنون، جلسات متعددی برای ارزیابی پیشرفت این پروژه از جمله عملیات مین‌روبی برگزار شد و تاکنون عملیات مین‌روبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و یک و نیم کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است. موضوع دیگر احداث پل در این پروژه بود که توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.
وی درباره تملیک زمین‌های اطراف پروژه توضیح داد: بخشی از زمین‌های این منطقه مسکونی است که قرار شد طرف عراقی تملیک اراضی آن منطقه را انجام و تحویل ایران دهد. بخشی از تملیک اراضی انجام شده و قرار است طی یک ماه آینده همه اراضی مورد نظر تملیک و تحویل داده شود. مناقصه عملیات احداث ۳۲ کیلومتر ریل در کشور عراق برگزار و شرکت آن نیز تعیین شده است که البته قرار شد شرکت‌های ایرانی نیز در این خصوص کمک کنند. بنابراین، عزم دو کشور در سطوح بالای دولت‌ها، برای احداث این پروژه کاملا جدی است و به‌صورت هفتگی مسیر ریلی شلمچه- بصره پیگیری می‌شود.
از دیگر موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، جابه‌جایی زوار در ایام اربعین بود و توافقات خوبی مبنی بر انتقال زوار توسط همه شقوق حمل‌ونقلی انجام شد. قرار شد امسال مسیر دریایی نیز به این مسیرها اضافه شود. همچنین طبق توافق سازمان بنادر و دریانوردی با عراق مقرر شد سرویس حمل‌ونقل مسافری بین بندر خرمشهر به بصره و بندر آبادان به بندر «واصلیه» در اسرع وقت راه‌اندازی شود.
وی با بیان اینکه عراق از کشورهای هدف ترانزیت است، افزود: طرح جامع ترانزیتی حدود دو دهه بین دو کشور در حال بحث و بررسی است و مقرر شد این موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد و در سفر رئیس‌جمهور به عراق به مراحل نهائی برسد.
طرح دسترسی ریلی ایران به مدیترانه
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع دیگر اجرای خط ریلی کرمانشاه به اسلام‌آباد و اسلام‌آباد به خسروی به‌عنوان یکی از خطوط اصلی ریلی کشور بود. این پروژه باید به‌زودی به بهره‌برداری برسد و از طرف عراقی درخواست داشتیم تا این مسیر در عراق هم دنبال شود که دو کشور را منتفع کند.
به گفته بذرپاش، این مسیر در عمل دسترسی ایران از طریق عراق به سوریه و مدیترانه را تسهیل می‌کند و با بهره‌گیری از این مسیر عراق نیز می‌تواند به صورت سریع‌تر و ارزان‌تر به بازارهای ایران و کشورهای آسیای مرکزی دست پیدا کند.
او یادآور شد: در این دیدار درباره افزایش خدمات فرودگاهی و پروازها برای انتقال زوار ایرانی به عراق و زوار عراقی به مشهد مقدس نیز مذاکراتی انجام شد. آمارها نشان‌می‌دهد تعداد پروازهای ایران به نجف و حجم ورود زوار عراقی به ایران افزایشی بوده است. همچنین ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقلی برای توسعه گردشگری ایران و عراق را از جمله موضوعات مهم در مذاکرات میان دو کشور بوده است.
وزیر راه با اشاره به ساخت مسکن برای اقشار
در سال جدید خبر داد : هر ماه افتتاح مسکن
وزیر راه و شهرسازی گفت: بنا داریم طی امسال، هر ماه یک رویدادی برای تحویل مسکن‌ طرح نهضت ملی در سراسر کشور داشته باشیم. مهرداد بذرپاش در ارتباط با زمان تحویل واحد‌های طرح «نهضت ملی مسکن» در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: بنا داریم امسال، هر ماه یک رویدادی برای تحویل مسکن‌ها در سراسر کشور داشته باشیم. البته سرعت تحویل مسکن‌ها در هر استان و شهر متفاوت است اما در مجموع سرعت خوبی را در ساخت و تحویل مسکن‌ها امسال داریم. تا امروز عدد شروع به ساخت مسکن‌ها در طرح «نهضت ملی مسکن» از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور کرده است. بذرپاش ادامه داد: البته نهضت ملی مسکن قالب‌های مختلف شهری، روستایی، بافت فرسوده، خودمالکی، حمایتی و انبوه‌ساز را شامل می‌شود. امسال ساخت مسکن برای اقشار (مانند ساخت مسکن برای هیات‌های علمی) را در دستور کار داریم.
عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن با جمع‌آوری اطلاعات
وزیر راه و شهرسازی از اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن به میزان بیش از ۶ برابر مسکن مهر خبر داد و گفت: عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن با جمع‌آوری اطلاعات از جمله اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲ برای حوزه مسکن است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مراسم دیدار نمایندگان تشکل‌ها، جنبش‌ها و فعالان دانشجویی با رئیس جمهور که برگزار شد، به اقدامات این وزارتخانه برای حل مشکل مسکن و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: در پروژه مسکن مهر که یکی از کلان‌پروژه‌های خوب کشور در حوزه مسکن بوده است، ۸ هزار هکتار زمین به این پروژه اختصاص یافته بود این در حالی است که امروز در قالب نهضت ملی مسکن ۵۵ هزار هکتار در حوزه شهری و ۴۰ هزار هکتار در حوزه روستایی، زمین، وارد فرایند ساخت مسکن شده که در طول تاریخ پس از انقلاب اقدامی کم‌سابقه است.
رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در سال ۱۴۰۲
وزیر راه و شهرسازی همچنین به ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار مسکن در حال ساخت اشاره کرد و گفت: رشد تولید مسکن از منفی ۱۵ و منفی ۱۳ در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به مثبت ۴.۸ در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۲، رسیده است.
راه‌اندازی سامانه خودنویس و حذف واسطه
در قرارداد موجر و مستاجر
بذرپاش در ادامه به ۴۸۸ هزار مسکن روستایی در حال ساخت، راه‌اندازی سامانه خودنویس برای حذف واسطه در قرارداد موجر و مستاجر، ساماندهی مشاورین املاک و همچنین عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن با جمع‌آوری اطلاعات اشاره کرد.

0
نویسنده مطلب ادمین